portfolio winkel over mij contact

(on)zichtbaar

(on)zichtbaar is een memory en gespreksstarter over de LHBT+ gemeenschap voor kinderen tussen de 10 en 12 jaar. Het is een spel om alles rondom de LHBT+ gemeenschap bespreekbaar te maken op een leuke, open en luchtige manier. Want laten we met zijn allen meer zichtbaarheid creëren!

Aanleiding

Het gaat steeds beter met de acceptatie van de LHBT+ gemeenschap in Nederland, maar helaas lang niet zo goed als men denkt. Nog steeds krijgen LHBT+’ers elke dag te maken met discriminatie en (verbaal) geweld en kunnen ze niet overal helemaal zichzelf zijn.

Vanuit deze maatschappelijke en sociale kwestie is Meaghan Optekamp op zoek gegaan naar een ontwerpoplossing voor de geformuleerde onderzoeksvraag: ‘Hoe kan gamification een rol spelen bij het positief beïnvloeden van de beeldvorming van kinderen van 10 tot en met 12 jaar over de LHBT+ gemeenschap?’. Hierbij is de doelgroep ‘kinderen van 10 tot en met 12 jaar oud’ en zijn LHBT+’ers belangrijke stakeholders die baat hebben bij de meesterproef (het eindproduct). Met de meesterproef wil Meaghan vooral bewustwording en meer zichtbaarheid creëren voor kinderen over de LHBT+ gemeenschap.

Ontwerpproces

Het ontwerpproces is uitgevoerd aan de hand van Design Thinking. Er is vanuit het belang van de doelgroep en stakeholders gekeken naar de beste ontwerpoplossing voor het betreffende vraagstuk. Door steeds in gesprek te gaan met de doelgroep en stakeholders, tijdens en na het testen van de prototypes, werd er gezamenlijk gewerkt aan de eindoplossing. Hun feedback werd steeds weer verwerkt in het volgende prototype.

Het spel is op verschillende momenten getest in groep 8 van openbare basisschool de Kajuit in Uithoorn. Met behulp van de kinderen is bijvoorbeeld het element memory ontstaan, omdat de kinderen het spel op deze manier leuker vinden om over onderwerpen als LHBT+ te praten. Met behulp van cultural probes is onderzocht wat de kinderen al weten over dit soort onderwerpen.

De meesterproef

Het eindproduct, de meesterproef, is een memory en gespreksstsarter geworden. Het doosje van het spel genaamd (on)zichtbaar bevat 12 setjes speelkaarten, met daarop een verhaaltje en een vraag of stelling die bij elkaar gevonden moeten worden (memory). Wanneer een setje is gevonden bespreken de kinderen het onderwerp van de kaart. Om het gesprek op gang te houden kunnen er doorvraagkaarten worden ingezet. Het spel biedt verschillende spelvarianten en kan zowel in kleine groepjes vanaf 2 spelers als klassikaal gespeeld worden. De illustraties op de kaarten zijn gemaakt door Bodine Beckmann.

Naam: (on)zichtbaar

Project: Afstudeerproject (Meesterproef)

Samenwerking met: Meaghan Optekamp en Bodine Beckmann

Mijn rol: vormgeving, conceptontwikkeling

Methode: Design Thinking

Tools: Adobe InDesign, Adobe Photoshop

Datum: juni 2019